SHOPEE 9.9! CRAZY SALE

Lazada 10.10

Lazada 10.10 Tenaga Sale!

KELUARGA BESAR - 28 Anak, 4 Istri Tinggal 1 Rumah


Anak 28 orang. Sulung 20 an dah lari tinggalkan keluarga, tinggal adik berderet deret dan paling bongsu umur setahun. Isteri ke 4 kini sedang mengandung lagi. !

Menyewa 2 buah rumah yang sempit, zakat bayarkan sewa. 1 rumah ada 2 bilik. 1 bilik, milik 1 isteri. Anak2 tidur mana? Berselerakan dalam rumah asalkan masih di bawah bumbung. (Katanya anak2 perempuan di dalam bilik. Harap2 lah betul)

Anak2 semua tak sekolah. Kata bapaknya dia tak ada transport nak hantar anak2 ke sekolah. Dulu pernah orang kebajikan bantu sewa van untuk anak2. Tapi anaknya keluar tak mahu duduk dalam kelas. Bapaknya kata anak2 minda usahawan, genius. Umpama burung, tak suka terkurung.

Ini kali ke 2 kami jejakkan kaki ke rumahnya. Pukul 12 tengahari, ketuk pintu kuat, hampir 5 minit baru buka sebab isi rumah baru bangun tidur. Dan 5 minit pula tunggu dipelawa masuk, sebab masing2 kelam kabut kemas rumah.

"Maaflah rumah bersepah sikit." Kata bini pertama.

Kami mula berbual.

Me : "Sekarang budak2 ni dah sekolah ke?"
Bapaknya : "Belum. Takpelah ingat nanti nak masukkan ke tahfiz je semua.."

Me : "Owh. baguslah."

Sis tunjukkan handphone. 

Me : "Encik tahu tak sekolah tahfiz ni. Dekat Klang. Ni tahfiz milik sepupu saya. Kalau kami aturkan anak2 masuk sini boleh tak.?"
Bapaknya : "Tak nak. ! Anak2 saya semua hanya akan masuk ke Pondok Pasir Tumboh di Kelantan. Pondok terbaik di Malaysia!"
Sis terpana kejap. 


Me :"Kelantan? Jauh tu. Ada kenal sesiapa ke kat Tahfiz tu ?"
Bapaknya : "Takde. Tapi tu sekolah pondok yang terbaik di Malaysia. Dah lahirkan ramai orang2 hebat. Sekolah tahfiz lain saya tak nak. Nanti anak2 saya semua akan sambung belajar di Cairo." 

Me : "Ok baik. Bagus tu. Encik dah cuba aturkan ke macam mana nak masuk ke sana.?"

Bapaknya : "Nantilah tunggu isteri saya uruskan sekolah kerajaan.."
Me : .........

Allahu. Sis fikir kalaulah anak2 ini duduk di madrasah sudah tentulah ada makan minum, ada ibadat sempurna, ada tidur yang selesa. Tapi...... hmm..  #Sabar #MogaAllahJagaAnak2Ini

Maaf. Sis tak berniat nak post benda negatif, lebih2 lagi di bulan Ramadhan. Kalau anda ada cara sesuai untuk bantu anak2 ini dapat education dan nilai hidup yang lebih baik. Mohon bantuan. Sedih lihat wajah mereka. 😭

Kredit: Nurul Ima Rahman

Menarik Di Telegram


Lazada 10.10

Lazada 10.10 Tenaga Sale!





Jumlah pembaca orang.