SHOPEE 9.9! CRAZY SALE

Kajian - Anak Lebih Dengar Cakap Ayah Berbanding Ibu, Sebab Segarang-garang Ibu Tapi Dalam Hatinya Lembut



Selalu kita dengar, anak-anak ni dengan mak langsung tak takut, apatah lagi nak dengar kata. Biasanya mak tanya sekali dua, anak buat tak tahu atau selamba saja. Tapi kalau sebut ayahnya memang cepat sangat.



Entah, kadang-kadang pelik juga, mak ni bukan tak garang, kalau dia marah terus membebel yang boleh kata kelajuan bebelan sampai 120km sejam ni. Atau mungkin sebab mak ni terlalu kerap marah sampai anak pun dah ‘lali’.


Peliknya, ada sesetengah ayah yang jenis pendiam tapi bila tegur saja, boleh anak dengar kata. Apa yang ayah suruh terus anak buat.


Itulah mak, dia garang atau bebel, anak bukan tak nak dengar kata tapi dia rasa mak garang macam mana pun dia tak akan sampai hati. Betul tak?


Apa yang dikongsikan oleh Mohd Fhais ini memang betul sekali. Mak nampak saja garang tapi dia mesti tak sampai hati, apa-apa akan teringat kat anak. Sebab itu, kalau mak dah mula membebel dan ‘mak ko hijau’ suami-suami tolonglah cover. Isteri mungkin penat dan jalan terbaik kena suami yang ambil alih.


Dengar Kata Ayah Berbanding Mak


Segarang garang ibu, apa anak nak semua dia ikut.


Anak nak makan apa, cakap saja, dia mesti buatkan. Hari-hari buka mee sup pun boleh, itu favourite food anak anak.


Anak nak makan dekat mana, cakap saja mesti dia ikut. Hah, hampir setiap hari la kami sahur depan bilik tidur anak.


Kalau anak minta nak pergi jalan-jalan mana mana, memang dia akan usahakan juga. Selagi tak dapat pergi, selagi itu la dia duk sebut sebut dengan kita “Bila la boleh dapat bawa anak ke ….?”


Bab makan pakai atau apa saja yang menghibur anak-anak, dia tak pernah berkira. Bagi selagi boleh.


Jangan Bagi Mak Marah

Tapi kalau bab tak nak mandi, tak nak makan, asyik bergaduh atau sepahkan rumah, ini memang punca trigger ibu ibu menyinga!


Peranan Ayah


Anak anak lebih patuh dan dengar arahan ayah berbanding ibu.


Jadi hal-hal rutin seperti mandi ikut waktu, jaga kebersihan rumah, makan dan sebagainya ini kita la yang kena tegur anak selalu.


Selalu juga pesan kat anak “Ikut apa yang ibu suruh, jangan lawan”


Bila kita selalu pesan begitu, baru la anak jadi peka dengan arahan ibunya, tak ada lah si ibu penat nak berleter ulang ulang kali.


Berleter ini punca dia senang nak marah, dapat kawal berleter, nescaya dapat lah kawal asyik nak marah marah dia tu.


Lagipun, isteri kalau dah berleter bukan anak je kena, dengan kita kita sekali boleh kena leter.




Lazada 9.9

Lazada 9.9 Flash Sale!