Kenapa harus minta maaf? Apa salah artis sampai nak kena minta maaf

Berhubung artis kontr0versi yang meminta membuat permoh0nan maaf secara terbuka atas dak.waan memburukkannya dalam aplikasi grup Telegram, Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN), dua pelakon Lydiawati dan Anne Abdullah memberitahu yang mereka tidak akan tunduk dengan desa.kan tersebut.

Ia didak.wa berpunca video dimuat naik artis kontr0versi yang menge.cam dan menye.lar gol0ngan selebriti membabitkan isu moh0n bantuan kerajaan buat penggiat seni terjejas berikutan arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikuat kuasa.

Ramai selebriti terguris dan memuat naik sind!ran serta pandangan terhadap artis kontr0versi itu. Artis kontr0versi kemudiannya membalas dan memetik beberapa nama selebriti, selain membuat video ha.sutan terhadap penggiat seni.

Bukan hanya artis kontr0versi, kekasihnya juga didak.wa campur tangan hingga menuntut beberapa artis moh0n maaf. Poster memuatkan wajah Lydiawati dan Anne dengan tuntutan permoh0nan terse.bar dalam laman maya.

Anne mempertikaikan tindakan artis berkenaan menuntutnya membuat permoh0nan maaf secara terbuka. Katanya, dia tidak akan tunduk dengan desakan, hanya kerana menjelaskan kepada rakan dalam grup Telegram siapa artis dimaksudkan, memandangkan ada yang tidak mengenalinya.

“Ramai nak tahu siapa artis yang diperkatakan, jadi saya jelaskan secara ringkas. Saya tidaklah mengenali dirinya. Bagaimanapun, artis berkenaan memetik nama saya gara-gara penjelasan dalam grup berkenaan. Bukan itu sahaja, saya menerima mesej daripada individu tidak dikenali minta supaya membuat permoh0nan maaf secara terbuka kepada artis itu.

“Dia memberikan temp0h tertentu pada saya. Kenapa, saya perlu tunduk arahannya, sedangkan dia bertindak membur0kkan penggiat seni? Disebabkan ha.sutannya, anak seni menerima keca.man hebat warganet,” katanya.

Anne berkata, mereka sepatutnya bersatu hati dan berhenti menge.cam antara satu sama lain. Bagaimanapun, berlaku situasi sebaliknya apabila penggiat seni dihen.tam berikutan isu permoh0nan bantuan kerajaan.

“Warganet mengut0k kami ‘sengkek’ dan tidak berduit. Tidak dinafikan, ada antara kami terkesan kerana bukan semua kaya raya. Kenyataan artis berkenaan menyebabkan kekeruhan hingga ada warganet mema.ki ha.mun dan menge.cam artis dengan melam.pau.

“Kami tidak boleh berdiam diri dan perlu menghentikan tindakan artis berkenaan. Tindakan perlu diambil supaya gol0ngan selebriti tidak terus menjadi keca.man masyarakat,” ujarnya.

Lydiawati berkata, seperti Anne, dia juga tidak akan tunduk dengan permintaan moh0n maaf. Katanya, dia tidak pernah bertemu dengan artis berkenaan: “Saya tak kenal, jauh sekali pernah berjumpa dengannya. Macam mana saya boleh ditud0h bergad0h dengannya? Siapa dia, pelakon, penyanyi atau pelakon ‘ekstra’? Saya tidak akan minta maaf,” tuturnya.

Pelakon Filem Wanita P0pular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) pada 1996 itu berkata, dia tidak menyentuh nama artis berkenaan dalam grup Telegram: “Saya tak sebut nama siapa pun. Kut0k, ada ke saya kut0k dia. Kenapa nak terasa? Saya tak tahu dia dapat inf0 daripada mana mengenai saya mengut0k dia. Siapa yang menyampaikan, tanyalah orang dalam grup itu,” katanya. – Sumber dipetik dari Myartis

Kongsikan artikel ini kepada kenalan anda supaya mereka juga tahu apa yang anda tahu!


Iklan

Olymtrade

Buat Duit sehingga USD 60 ke USD 300 setiap hari

FREE JOIN

Siapapun boleh jana pendapatan secara online dimana saja anda berada guna fon jer. Join sekarang FREE ja